top of page

waarvoor kan je bij ons terecht?

Ontwikkelingssimulatie bij baby's

De vroegmotorische ontwikkeling

Tijdens de eerste levensjaren ontwikkelt een kind zich razendsnel: van rollen en kruipen naar staan en stappen. Maar ook voelen, zien, reiken, grijpen en manipuleren moet geleerd worden. Soms verloopt deze ontwikkeling moeilijk en kan het raadzaam zijn om een therapeut in te schakelen.

ā€‹

Indicaties voor ontwikkelingsstimulatie:

  • Vertraagde of verstoorde ontwikkeling van de motorische mijlpijlen

  • Aanwezigheid van voorkeurshouding

  • Atypische ontwikkeling (bv. poepschuiven)

  • Weinig bewegingsdrang en geen variatie in bewegen.

  • Diagnose van genetische-, metabole-, neurologische- of neuromusculaire aandoeningen.

AEnB2UrHd5nIZJ6QcCNna36-fbYs8OhKrOmT8tOLFOyMbzYfCYFMKqEz4y7NZBK6FJxvrhbRU6xobzBBmCGD6PcUuswxg9wObw_e

Bobath therapie

Neuromotorische revalidatie

Bobath therapie wordt toegepast bij kinderen met neuromotorische problemen die veroorzaakt worden door beschadigingen in het zenuwstelsel. Deze kinderen hebben vaak problemen met: de spiertonus (te hoog of te laag), de aansturing van de spieren, spierkracht, foutieve coördinatie en gebruik van spieren,.. Hierdoor is bewegen -en dus ook ontwikkelen- vaak moeilijker voor deze kinderen.

 

Helaas zijn deze beschadigingen in het zenuwstelsel vaak onomkeerbaar en is therapie niet gericht op genezing maar op het verbeteren van de levenskwaliteit en de mogelijkheden van de kinderen. Binnen het Bobath concept wordt er gewerkt aan de kwaliteit van bewegen en wordt er bekeken waarom een kind een bepaalde vaardigheid niet kan. Via facilitatie en specifieke oefeningen wordt getracht om de deze vaardigheden toch aan te leren en te verbeteren binnen de mogelijkheden van het kind. Steeds met kwaliteit van bewegen en een functioneel resultaat als doel. Wanneer dit toch niet lukt, wordt er samen bekeken welke hulpmiddelen of aanpassingen in het dagelijkse leven nuttig kunnen zijn. Een multidisciplinaire aanpak, samenwerking met de ouders, management van orthopedische hulpmiddelen en de mogelijkheden en draagkracht van het kind staan centraal in het Bobath concept.

Kind spelen

Psychomotorisch onderzoek en begeleiding

Het samengaan van denken en doen

Psychomotoriek is een behandelingsvorm die zich richt op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel met als uitgangspunt de wisselwerking tussen het denken en voelen (psyche) en het bewegen (motoriek). Enerzijds kunnen motorische problemen een negatieve invloed hebben op de leermogelijkheden van een kind.  Anderzijds kunnen psychische aspecten zoals faalangst ook de motoriek verstoren.

Door gericht en spelend te bewegen en het kind in zijn geheel te bekijken, wordt de ontwikkeling gestimuleerd.

ā€‹

Indicaties voor psychomotorisch onderzoek en begeleiding:

  • (Vermoeden van) een leerstoornis: ADHD, DCD, ASS.

  • Grof- en fijn motorische moeilijkheden: problemen met coördinatie, evenwicht, balvaardigheid, knippen, rijgen, scheuren, plakken, tekenen,…

  • Moeilijkheden met taken van het dagelijkse leven die grove of fijne motoriek vereisen: sport/spel, fietsen, veters strikken, knopen open en toe doen,…

  • Schrijfmotorische problemen: foute pengreep, foute schrijfhouding en schrijfbeweging, geen vloeiend geschrift, problemen met de voorbereidende schrijfpatronen,…

  • Visueel ruimtelijke problemen: problemen met waarnemen van details, plannen en uitvoeren van taken, moeilijkheden met ruimtelijke oriëntatie,..

  • Lateralisatie problemen: spiegelen van cijfers en letters, onvoldoende ontwikkelen van voorkeurshand,...

IMG-20200725-WA0036_edited.jpg

Typ10

Leren typen in een handomdraai

Typ10 is speciaal ontwikkeld om kinderen blind te leren typen. Dit kan zowel in kleine groepjes als individueel. Uniek aan deze methode is dat alle leerkanalen gelijktijdig worden aangesproken op een leuke en speelse manier zonder tijdsdruk. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt met kleuren, verhalen, (motorische) spelletjes en denkoefeningen. Hierdoor is Typ10 ook uitermate geschikt voor kinderen met handvaardigheidsproblemen en kinderen met leerstoornissen.


De cursus bestaat uit 10 lessen van ongeveer één uur waarin alle letters systematisch aan bod komen. Naast de lessen in de praktijk wordt er verwacht dat de kinderen dagelijks 15 minuten thuis oefenen. Naast het aanbrengen van de letters, wordt er ook aandacht besteed aan veel voorkomende functies binnen Word en het aanleren van de speciale tekens en snelkoppelingen.

Typ10 lessen
bottom of page